what goes around comes around

Natalie Portman by Sonia Sieff

hidup ini seperti jenaka
satu cerita jenaka yang panjang dan berterusan.
*bukan cuba bersajak okek*

ada kadangkadang terpaling ke belakang
intaiintai zaman hingusan melelehleleh doludolu
intaiintai zaman budakbudak pramatang

sumpah tergelak besar sendiri

'dulu dia ni alim'
'dulu dia ni bapak kacaknya'
'dulu dia ni hot kowt'
'dulu dia ni pandai'
dan berterusanlah bercerita tentang dulu dia ni dot dot dot.

kenapa ketawa?
sebab semua yang terjadi itu kelakar
bukan memerli siapasiapa
cuma kadangkadang
berfikir dan meneliti
betapa takdir boleh merubah sesuatu yang pernah terjadi

aku pon bukan aku yang dulu
entah makin teruk
entah makin bagos
atau mungkin makin perasan bagos
itu aku tak tahu

tapi tentang dunia
dunia adil
sebab itu kelakar

dulu dia hina aku
katakan aku seburukburuk insan
sekarang siapa yang buruk?
ketok perot tanya isi perot yang makin banyak

dulu dia gelakkan aku
herdik aku sebab aku bodoh
sekarang siapa yang bodoh?
itu pon kita tak tahu.
huhu

dulu kau belagak
kononkonon kau kacak
kau hot
tapi sekarang?
hotdog kat 1901 pon lagi hot la.
sedap pon sedap.

kelakar

dan yang paling kelakar

dolu bukan main aku frust
yolo aku tak cun
tapi sekarang
selisih malaikat
takdenya aku ndak

semua yang ditakdirkan ada hikmahnya
everything happens for a reason.

dalam hidup aku
aku banyak kena gelak
aku banyak kena hina
dan paling banyak kena stab-back

tapi aku tak kisah

what goes around comes around.

hari ni, kau gelak
besok, turn aku gelak ;)

Comments

Popular posts from this blog

Parking Lot

Use Malay (L1) instead of English (L2) in English Lessons?

Nadia Anjuman